• تلفن تماس :66564382-021 - تماس اضطراری(7265 444 0919)
  • info@contractsoft.ir  

فرم صورت وضعیت پیمانکاران

فرم صورت وضعیت پیمانکاران مانند حسابداری و بخشی از آن است. افراد حسابدار و یا پیمانکار باید با روش ‌ها، ضرایب، نحوه محاسبه و تمامی مواردی که در آن وجود دارد، آشنا باشند. این فرم پایان هر ماه تهیه می شود و باید مورد تایید شخص کارفرما قرار گیرد.

گام اول در یادگیری این صورت وضعیت، شناخت اصول، نکات و مراحل و انواع پیمان است. ما در این مقاله سعی کرده ایم شما را با تمامی مراحل و طریقه همچنین نوشتن آن آشنا کنیم.

افرادی که قصد نوشتن چنین فرمی را دارند پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهند.


                                                                          


فرم صورت وضعیت پیمانکاران چیست؟

به برگه‌ معتبر و رسمی است که در آن تمامی کار های انجام شده پیمانکار و یا پیمانکاران در سی روز هر ماه درج می شود و در نهایت به دست کارفرما می رسد صورت وضعیت پیمان می گویند.

گفتنی است برای درک عمیق‌تر این صورت وضعیت باید مواد شرایط عمومی پیمان که حجم سنگین آن در این مقاله گنجانده نمی‌شود را، مطالعه کنیم تا درک مناسب و بهتری نسبت به تمامی نکات داشته باشیم.

بنابرگفته بند اول ماده 37 شرایط عمومی، پیمانکار بعد از گذشت سی روز باید مطابق صورت جلسات، کار های انجام شده در آن ماه را بررسی کند و صورت وضعیت مربوط به آن را تحویل مراجع مرتبط دهد.



 

اصول فرم صورت وضعیت پیمان

اصول صورت وضعیت پیمان که در پیمان ‌های بلند مدت بسیار مهم است، دارای دو بخش می باشد:

  • اطلاعات مشخص
  • تاییدات فنی

نیازی به توضیح زیاد موارد بالا نیست و از نامشان کاملا مشخص است که منظور و هدف کارفرما از صورت وضعیت پیمانکاران چیست.

مورد اول اطلاعات را دقیق و کاملا شفاف می ‌خواهد تا تاییدات فنی را مهندسین ناظر و مشاور و در آخر از کارفرما بگیرد. اگر مورد اول رعایت نشود؛

مورد دوم هیچگاه تحقق نمی‌یابد.

 

مراحل تصویب

پس از آن که پیمانکار، در آخر ماه صورت وضعیت را تکمیل کرد؛ آن را در اختیار مهندس مشاور قرار می‌ دهد،

تا مهندس صورت وضعیت پیمان را بررسی نماید و ایرادات را مشخص سازد.

اگر صورت وضعیت پیمان مشکلی نداشت؛ برای بار آخر در اختیار کارفرما قرار می ‌گیرد تا مورد تایید او هم باشد.

کارفرما اگر صورت وضعیت پیمان برایش مورد تایید باشد؛ کسورات قانونی صورت وضعیت را از آن کسر می‌نماید.

وجود هر نوع مشکلی در صورت وضعیت و پس از رفع آن توسط مهندس مشاور، کارفرما تمامی کسورات را کسر می ‌کند، که پرداخت خالص را نسبت به پیمانکار انجام می ‌دهد. و پس از آن تمامی تعلقات پروژه برای کارفرما است.

 

فرم صورت وضعیت موقت

بعد از این که دوره یک ماهه پیمانکار برای صورت وضعیت پیمانکاران به پایان رسید و به کارفرما ارسال شد؛

باید بدانیم که تمامی مقادیری که داخل صورت وضعیت پیمان درج شده ‌اند؛ موقتی هستند و مبلغ اصلی در صورت وضعیت آخر بعد از اتمام پروژه درج می‌ شود.

البته پیمانکار باید کار بلد باشد و بداند که صورت وضعیت پیمان باید از اوایل پروژه یادداشت شود و کار خود را از همان اول شروع کند.

خوب است این نکته را بدانید که پیمانکار باید در کنار تمامی مواردی که در صورت وضعیت پیمان درج می ‌کند؛ مصالح پای کار را هم قید کند.

 

رسیدگی صورت وضعیت موقت

در پایان هر ماه به تقویم شمسی، پیمانکار، کار هایی را که در طی یک ماه انجام داده است در قالب صورت وضعیت پیمان، جمع ‌بندی می ‌کند و در زمان مقرر به کارفرما و مهندسین مشاور ارسال می ‌نماید. به خاطر داشته باشید که کلیه مقادیر درج شده در فهرست بها فقط برای آن ماه است.

همان طور که قبلا گفتیم پیمانکار باید وضعیت کار را در هر ماه شمسی طبق دستورالعمل‌ ها و صورت جلسات و همین طور مصالح پای کار را در صورت وضعیت پیمانکاران درج نماید؛ پس از انجام این کار بر اساس فهرست بهای منظم مبلغ موقت را محاسبه کرده و به مهندسین ناظر ارجاع می ‌نماید.

در طی پروژه یک شخص حقیقی یا حقوقی توسط کارفرما برای نظارت بر اجرای پروژه و رسیدگی به امور پیمانکار اعزام می ‌شود. این انتخاب بعد از کارفرما، بر عهده‌ی مشاور است.

بعد از این که صورت وضعیت توسط پیمانکار به مهندس مشاور ارسال شد؛

او باید صورت وضعیت پیمان را در طی 10 روز بررسی نماید و به کارفرما ارسال کند.

پس از مشاور، کارفرما موظف است بار دیگر صورت وضعیت را چک نموده و پس از کسر کسورات، مبلغ خالص را به پیمانکار پرداخت کند.

تمامی این موارد باید ظرف مدت 10 روز انجام و وصول شود.

شما دوستان برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان کانترکت سافت در ارتباط باشید و در پروژه های خود استفاده نمایید. 

 

چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟